Rozmawiamy o budżecie na rok 2025 w kontekście potrzeb pracowników i funkcjonariuszy służb mundurowych

W dniu 24 września 2024 roku w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie odbyło się posiedzenie Podzespołu problemowego ds. służb mundurowych Rady Dialogu Społecznego. Porządek obrad obejmował m.in. zagadnienia dotyczące podwyżki płac pracowników w służbach mundurowych i uposażeń funkcjonariuszy w 2025 roku.

Na posiedzeniu obecne były strony pracowników (strona społeczna), pracodawców (najmniej liczebna) oraz rządowa w osobach: Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Małgorzaty Krok, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marii Ejchart, Zastępcy Departamentu Porządku Publicznego w MSWiA Renaty Leoniak oraz Zastępcy Dyrektora Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego w MSWiA Roberta Klonowskiego.

Związek Zawodowy Pracowników Policji reprezentowała Przewodnicząca Joanna Stec-Trzpil, która:

🔴 Poruszyła temat niedoszacowania budżetu już na rok 2024 oraz stale rosnących z roku na rok braków w budżecie Policji na wynagrodzenia pracowników Policji. ➡️ W projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 będzie brakowało około 80 mln zł, a kierownictwo Policji bedzie zmuszone, wzorem ostatnich lat, przesuwać środki na wynagrodzenia pracowników Policji z wakatów policyjnych.

🔴 Podkreśliła, że nie może być w Policji w 2025 roku 5% waloryzacji wynagrodzeń przy 8,5% wzroście płacy minimalnej.

🔴 Poruszyła temat specustawy dotyczącej usuwania skutków powodzi, która zakłada m.in. wypłatę nadgodzin dla funkcjonariuszy, również tych z dodatkiem funkcyjnym. Niestety, nie ma w niej zapisów dotyczących rekompensaty za nadgodziny dla pracowników Policji zaangażowanych w działania powodziowe.

🔴 Nie zgodziła się na kolejną sytuację marginalizowania roli pracowników Policji, którzy choć niewidoczni również realizują zadania związane z usuwaniem skutków powodzi, która nawiedziła południową Polskę. Wymieniła kilka przykładów takich stanowisk:

✔️ informatyków, łącznościowców odpowiedzialnych za zapewnienie prawidłowej łączności służb, a podczas powodzi np. za ratowanie sprzętu teleinformatycznego Policji i zabezpieczanie go przed zalaniem,
✔️ kadrowców, finansistów odpowiedzialnych za naliczenia i wypłaty wypracowanych przez policjantów nadgodzin,
✔️ techników, mechaników odpowiedzialnych za przygotowanie, naprawy pojazdów, łodzi oraz policyjnej floty lotniczej tak, aby była w pełni sprawna i gotowa do działania.

Strona rządowa zadeklarowała, że zgłoszone problemy zostaną przekazane dalej i podjęte zostaną stosowne kroki w celu ich rozwiązania, ale należy brać pod uwagę sytuację budżetu państwa, ktore w jednym roku nie jest w stanie naprawić tak wielu lat zaniedbań. 🤔

Wszyscy obecni wyrazili nadzieję, że dialog będzie kontynuowany, a przyszłe rozwiązania przyczynią się do poprawy sytuacji pracowników i funkcjonariuszy służb mundurowych.

Komisja Krajowa
Związku Zawodowego Pracowników Policji